ב"ה אני זוכה ללמוד מדפי המקורות שלכם, ואני חייב לומר תודה רבה!
אציין שיעזור קצת יותר אם תביאו גם את הטור ואולי גם רשימת מקורות של פסיקות הלכה שבהם יהיה אפשר לעיין למעשה.
עתה לשאלותי:
1. דנו בנפק"מ בין הדעות לגבי איסור עיכוב בחו"ל אם יצא לצורך מצווה- השאלה היא האם עיכוב הכוונה למשל להמשיך לטייל במשך עוד שבוע ואז לחזור לארץ? לכאורה משמע משו"ת "דברי יהושע" שהוא מדבר דווקא על קביעת מקום דירה.
2. הובאה תשובה בשו"ת אגרות משה לגבי חיוב אדם לגור בא"י אם זו מצווה חיובית על הגוף או רק אם דר בא"י אסור לו יותר לצאת ומקיים מצוות ישיבה בארץ.
ואז הובאה דעת הרב עובדיה שמתייחס לדברים הנ"ל וטוען שברור שהמצווה היא על הגוף וחובה לעלות לארץ ומוכיח זאת מכך שחכמים כ"כ החמירו וכופים על האיש\אשה לעלות לארץ או לתת כתובה וכן לגבי עבד..
אך שאלתי היא, עד כמה חזקה טענה זו? כי לכאורה אפשר פשוט לומר שאין האישה,למשל, יכולה למנוע מבעלה לעשות מצווה (אפילו שלא חייב בה בגופו)- למשל- האם נאמר אותו דבר לגבי איש שרצה ללבוש ציצית אך אשתו אינה מסכימה לו?
תודה מראש
על אבן העזר סימן עה שדן בארוכה בכל הנקודות שהעלת כאן
בהצלחה